Prečo je v Polícii nedostatok policajtov…

Rozklad polície začal koncom 90.rokov a žiaľ úspešne pokračuje do dnešných dní. Aktuálny nedostatok ľudských zdrojov už dosiahol také rozmery, že polícia prestáva zvládať plniť úlohy, ktoré jej vyplývajú zo zákona o PZ. Kompetentní, tj. “odborníci” za tento stav zodpovední nedostatok policajtov riešia tak, že jednoducho zrušia tabuľkové miesta, alebo ich upravia tak, že na papieri sú stavy naplnené. Vskutku geniálne riešenie… Ja dôvody nedostatku policajtov vidím v týchto dvoch základných rovinách:

1. ZLÁ LEGISLATIVA

Zmenou zák.č. 80/2013 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov s účinnosťou od 1.5.2013 nastala skutočnosť, ktorá sa v najväčšej miere podieľa na tom, že o prácu policajta nieje záujem, a dnes už pri výberových konaniach nieje z čoho vyberať. Na výberové konanie príde tak málo uchádzačov, že ich musia zobrať všetkých a aj napriek tomu ich stále bude nedostatok. Samozrejme, že takto prijatý mladý policajt nebude asi to najlepšie čo by PZ potreboval a musí sa to zákonite prejaviť v kvalite jeho výkonu pri plnení svojich služobných povinností. A čo uvedený zákon zdeformoval?Dovtedy policajt mohol ísť do výsluhového dôchodku po odslúžení 15 rokov. Bol mu priznaný výsluhový dôchodok, treba povedať že nie veľký z ktorého by mohol vyžiť a skôr ho motivovalo k tomu, aby ostal v služobnom pomere a vylepšoval si odslúženými rokmi svoj výsluhový dôchodok. Ale mohol odísť po 15 rokoch! V prípade, že sa cítil profesne vyhoretý, v prípade ak sa vnútorne nedokázal stotožniť s novým riaditeľom ktorého “vyfasoval” po voľbách, tak ako to bolo napríklad aj v mojom prípade. Dnes policajt ktorý v čase účinnosti zákona č. 80/2013 Z.z. mal odslúžených viac ako 7 rokov, ale menej ako 8 rokov, tak výsluhový dôchodok sa mu priznáva po odslúžení minimálne 23 rokov. Ešte horšie sú na tom policajti, ktorí v čase účinnosti zákona mali odslúžených menej ako 5 rokov a novoprijatí policajti, ktorí do výsluhy môžu ísť až po 25 rokov. Týmto sa dosiahlo to, že v PZ máme prevažne starých policajtov čakajúcich na výsluhový dôchodok alebo naopak, úplne mladých policajtov, bez praxe a čo je najhoršie nemá ich kto naučiť aplikovať svoje vedomosti získané v škole do praxe v priamom výkone. Z právneho hľadiska je uvedený zákon protiústavný, nakoľko je tam uplatnený princíp retroaktivity, tj. jeho účinnosťou sa zasahuje do minulosti. Natíska sa mi otázka, čo vlastne robia policajné odbory? Koho záujmy a práva obhajujú, keď uvedený zákon nenapadli na ústavnom súde?…
Ďalšou obrovskou anomáliou je nariadenie ministra vnútra č. 168 z Decembra 2019 o zásadách kariérneho postupu príslušníka PZ, výberovom konaní a výbere v PZ. Strana Smer má dlhých 12 rokov (s veľmi krátkou prestávkou) rezort MV SR pod svojim priamym riadením. Je preto pre mňa nepochopiteľné, že 12 rokov ich kariérny rast príslušníkov PZ nezaujímal a v Decembri 2019, tj. 3 mesiace pred parlamentnými voľbami idú nariadením ministra vnútra riešiť potreby policajtov. Toto nariadenie je potrebné po voľbách okamžite zrušiť, nakoľko systémovo absolútne nerieši potreby fungujúcej polície, a jej pravým zámerom je “zabetónovať” staré štruktúry na riadiacich pozíciách. Aby som bol úplne presný, hovorím o “našich ľuďoch”…

2. FINANČNÉ OHODNOTENIE POLICAJTOV

V súčasnej dobe sú príslušníci PZ čo sa týka platových náležitostí oproti príslušníkom OS SR zaplatení ako treťotriedna súkromná bezpečnostná služba. To nehovorím preto, že chcem príslušníkom OS SR skresať ich platy. To určite nie. Ale v riadne fungujúcom štáte nemôže byť policajt platovo znevýhodnený oproti žiadnej inej bezpečnostnej zložke. Vnútornú bezpečnosť tj. bezpečnosť každého jedného občana SR bude vždy zabezpečovať len Polícia. Pevne dúfam, že sa nikdy nedožijeme toho, že na zabezpečovaní vnútorného poriadku sa bude musieť podielať aj armáda. Presne tak ako je to už úplne bežné v okolitých krajinách, ktoré nám liberálne zmyšľajúci jedinci napriek tomu dávajú za vzor.A kde zobrať prostriedky na zvýšenie platov policajtov? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Vôbec netreba navyšovať peniaze do MV SR zo štátneho rozpočtu. Rezort MV má na rok 2020 vyčlenené zo štátneho rozpočtu sumu 2,91 miliardy €, z toho na mzdy a výplaty ide čiastka 948,7 milióna €. Čiže na mzdy je vyčlenených len 1/3 z celkovej sumy. Treba len pripomenúť, že pod rezort MV SR okrem Polície spadájú aj zložky ako, Hasičský a zachranný zbor, Civilná ochrana, IZS, Všeobecná vnútorná správa a iné. Ale zvýšenie platov o 10% sa dá urobiť okamžite. Tých 94,8 milióna € čo by predstavovalo 10% navýšenie by v rozpočte MV SR určite nechýbalo. Jednoducho by sa presunuli z účtov oligarchov (a tu musím povedať, že na účtoch rôznych záujmových skupín ročne končí podstatne väčšia suma ako spomínaných 94,8 milióna € ) na účty ľudí, ktorí reprezentujú MV SR.

Vzhľadom k tomu, že aj ja som vyšiel z prostredia Polície, si veľmi želám a prajem, aby po voľbách rezort MV SR konečne viedla osoba, ktorá policajnej práci rozumie. A nielen policajnej práci ale všetkému, čo rezort MV SR v spoločnosti pokrýva. Prajem si to z úcty voči každému slušnému policajtovi, ale hlavne kvôli bezpečnosti každého jedného občana Slovenska.

Kategórie

Kandidát č. 20

Ernest Nagy

Bezpečnostný expert strany VLASŤ

- Vojenská stredná odborná škola Lipt. Mikuláš, protivzdušná obrana štátu
- Obvodné oddelenie PZ Fiľakovo
- Okresné riaditeľstvo PZ Lučenec, Odbor kriminálnej polície, oddelenie majetkovej kriminality
- Útvar osobitného určenia Prezídia PZ, starší referent špecialista jednotky takticko špeciálnych činností
- absolvent Policajnej Akadémie, odbor kriminálna polícia
- dlhoročný reprezentant SR v dynamickej streľbe, viacnásobný medailista z kontinentálnych pretekov, úradujúci majster sveta v puške podľa pravidiel IPSC